SISTEM BREK


 
 
PENGENALAN KEPADA SISTEM BREK
 


Brek ialah satu alat mekanikal untuk memperlahankan atau memberhentikan kenderaan dengan cara geseran.Ia menukar kuasa momentum  (tenaga kinetik) kepada haba.Brek yang paling awal direka adalah pada kereta kuda yang mana menggunakan bongkah kayu dan tuil penarik. Pada ketika itu roda adalah diperbuat daripada kayu. Setelah kemunculan roda yang menggunakan getah, sistem brek bongkah ini sudah tidak relevan  untuk digunakan.


BREK CAKERA (DISK BRAKE)



Mempunyai angkup/caliper yang menempatkan piston dan brake pad.

Mempunyai cakera/disk .
Diperbuat daripada besi tuangan

Menggunakan Pad brek yang diperbuat daripada campuran asbestos, logam

lembut dan damar bagi mencengkam disk.
Terdapat 2 jenis angkup yang digunakan dalam brek cakera:
1.Angkup Tetap:
>Terdiri daripada 2 @ 4 piston dipasang secara bertentangan.
>Apabila brek ditekan, piston akan menolak pad untuk mengepit disk






2.Angkup Apungan:
>Mempunyai 1 piston sahaja.
>Saiz piston agak besar.
>Apabila brek ditekan, piston menolak pad ke disk.

 

 




BREK GELENDUNG (DRUM BRAKE)


>Digunakan pada roda belakang.
>Menggunakan 2 lining iaitu lining primer & sekunder / kedua-dua sekunder.
>Lining brek primer mengalami tekanan yang lebih dari sekunder. Premier
  cepat haus.
> Brek lining premier & sekunder menggunakan 1 silinder roda manakala dua  
  lining sekunder guna 2 silinder roda.


Terdapat brek gelendung yang menggunakan 2 silider roda dan 1 silinder roda. Bagi yang menggunakan 2 silinder roda, kedua-dua kekasut brek adalah sekunder. Bagi yang menggunakan hanya satu silinder roda, kekasut yang digunakan adalah jenis primer dan sekunder.(lihat cth dibawah)

                                           Brek gelendung Satu silinder roda


                                                    Brek gelendung Dua silinder roda
 
 
 
SILINDER INDUK (MASTER CYLINDER)
 




Silinder induk/Master cylinder memainkan peranan yang utama sekali dalam sistem brek jenis hidraulik. Ia mempunyai 3 tugas utama iaitu:

>sebagai alat untuk menyimpan dan memampatkan cecair brek
>untuk mewujudkan satu kuasa tekanan yang tinggi dalam sistem brek
>untuk mewujudkan satu kuasa mekanikal yang ditekan oleh push rod kepada satu kuasa
  sistem hidraulik.


                                                               fig 1. master silinder
 
Jenis-jenis Master Cylinder (Silinder Induk)

Dalam sistem brek jenis hidraulik ada 2 jenis master cylinder yang biasanya digunakan pada kenderaan iaitu:

1.Single piston :
 
Juga dikenali sebagai ‘Locked heed master cylinder. Kenderaan yang
menggunakan jenis ini ialah seperti Austin Mini 850.

                                                        fig 2.  Locked heed master cylinder



2.Double piston :
 
Juga dikenali sebagai ‘Tandem Master Cylinder’.Kebanyakannya dipasang pada kenderaan sekarang yang mempunyai kelajuan yang tinggi.Contoh kereta jenis Peogeot 504,kenderaan-kenderaan zaman sekarang.(lihat contoh fig.1 dan fig 3)


                                                       fig 3 Tandem master silinder


No comments:

Post a Comment