PENGENALAN KEPADA SISTEM BREK
Brek
ialah satu alat mekanikal untuk memperlahankan atau memberhentikan kenderaan dengan cara geseran.Ia
menukar kuasa momentum (tenaga kinetik)
kepada haba.Brek yang
paling awal direka adalah pada kereta kuda yang mana
menggunakan bongkah kayu dan tuil penarik. Pada ketika itu roda adalah diperbuat daripada kayu. Setelah kemunculan roda yang menggunakan getah, sistem brek bongkah ini sudah tidak relevan untuk digunakan.
BREK CAKERA (DISK BRAKE)
Mempunyai angkup/caliper yang menempatkan piston dan brake pad.
Mempunyai cakera/disk .
Diperbuat daripada besi tuangan
Menggunakan Pad
brek yang diperbuat daripada campuran asbestos, logam
lembut dan damar bagi mencengkam disk.
Terdapat 2 jenis angkup yang
digunakan dalam brek cakera:
>Terdiri daripada 2 @
4 piston dipasang secara bertentangan.
>Apabila brek ditekan,
piston akan menolak pad untuk mengepit disk
>Mempunyai 1
piston sahaja.
>Saiz
piston agak besar.
>Apabila brek ditekan,
piston menolak pad ke
disk.
BREK GELENDUNG (DRUM BRAKE)
>Digunakan pada roda belakang.
>Menggunakan 2
lining iaitu
lining primer & sekunder / kedua-dua sekunder.
>Lining
brek
primer mengalami tekanan yang
lebih dari sekunder.
Premier
cepat haus.
> Brek
lining premier & sekunder menggunakan 1 silinder roda manakala dua
lining sekunder guna 2 silinder roda.
Terdapat brek gelendung yang menggunakan 2 silider roda dan 1 silinder roda. Bagi yang menggunakan 2 silinder roda, kedua-dua kekasut brek adalah sekunder. Bagi yang menggunakan hanya satu silinder roda, kekasut yang digunakan adalah jenis primer dan sekunder.(lihat cth dibawah)
Brek gelendung Satu silinder roda
SILINDER INDUK (MASTER CYLINDER)
Silinder induk/Master cylinder memainkan peranan yang
utama sekali dalam sistem brek jenis hidraulik. Ia mempunyai 3 tugas utama iaitu:
>sebagai alat untuk menyimpan dan memampatkan cecair brek
>untuk mewujudkan satu kuasa tekanan yang tinggi dalam sistem brek
>untuk mewujudkan satu kuasa mekanikal yang ditekan oleh push rod kepada satu kuasa
sistem hidraulik.
fig 1. master silinder
Jenis-jenis
Master Cylinder (Silinder Induk)
Dalam sistem brek jenis hidraulik
ada 2 jenis master cylinder yang biasanya digunakan
pada kenderaan iaitu:
1.Single piston :
menggunakan jenis ini ialah seperti Austin Mini
850.
fig 2. Locked heed master cylinder
2.Double piston :
fig 3 Tandem master silinder
No comments:
Post a Comment