SPANAR MAGIS
. . . . . . . . . . . . . . . . . .relaks dlu brader..
HOME
Level 1
Sistem suspensi
Sistem Brek
Sistem Steering
Level 2
Sub link
Sub link
Sub link
Sub link
Sub link
Level 3
Sub link
Sub link
Sub link
Sub link
NGV
Apa itu NGV?
Sub link
Sub link
Sub link
DIY
tutorial blog
Periksa Penyerap Hentak
Sub link
Sub link
SISTEM BREK
PENGENALAN KEPADA SISTEM BREK
Brek ialah satu alat mekanikal untuk memperlahankan atau memberhentikan
kenderaan
dengan cara geseran.Ia menukar kuasa momentum
(tenaga kinetik) kepada haba.
Brek
yang
paling
awal
direka
adalah
pada
kereta
kuda
yang
mana
menggunakan
bongkah
kayu
dan
tuil
penarik
.
Pada
ketika
itu
roda
adalah
diperbuat
daripada
kayu
.
Setelah
kemunculan
roda
yang
menggunakan
getah
,
sistem
brek
bongkah
ini
sudah
tidak
relevan
untuk
digunakan
.
BREK CAKERA (DISK BRAKE)
—
Mempunyai angkup/caliper yang menempatkan piston dan brake pad.
—
Mempunyai cakera/disk .
—
Diperbuat
daripada
besi
tuangan
—
Menggunakan
Pad
brek
yang
diperbuat
daripada
campuran
asbestos,
logam
lembut
dan
damar
bagi
mencengkam
disk.
Terdapat
2
jenis
angkup
yang
digunakan
dalam
brek
cakera
:
1.Angkup
Tetap:
>Terdiri
daripada
2 @ 4 piston
dipasang
secara
bertentangan
.
>Apabila
brek
ditekan
, piston
akan
menolak
pad
untuk
mengepit
disk
2.Angkup
Apungan:
>Mempunyai
1 piston
sahaja
.
>Saiz
piston
agak
besar
.
>Apabila
brek
ditekan
, piston
menolak
pad
ke
disk.
BREK GELENDUNG (DRUM BRAKE)
>Digunakan
pada
roda
belakang
.
>Menggunakan
2 lining
iaitu
lining primer &
sekunder
/
kedua-dua
sekunder
.
>Lining
brek
primer
mengalami
tekanan
yang
lebih
dari
sekunder
. Premier
cepat
haus
.
>
Brek
lining premier &
sekunder
menggunakan
1
silinder
roda
manakala
dua
lining
sekunder
guna
2
silinder
roda
.
Terdapat brek gelendung yang menggunakan 2 silider roda dan 1 silinder roda. Bagi yang menggunakan 2 silinder roda, kedua-dua kekasut brek adalah sekunder. Bagi yang menggunakan hanya satu silinder roda, kekasut yang digunakan adalah jenis primer dan sekunder.(lihat cth dibawah)
Brek gelendung Satu silinder roda
Brek gelendung Dua silinder roda
SILINDER INDUK (MASTER CYLINDER)
Silinder induk/Master
cylinder memainkan peranan yang utama sekali dalam sistem brek
jenis
hidraulik
. Ia mempunyai 3 tugas utama iaitu:
>sebagai alat untuk menyimpan dan memampatkan cecair brek
>untuk mewujudkan satu kuasa tekanan yang tinggi dalam sistem brek
>untuk mewujudkan satu kuasa mekanikal yang ditekan oleh push rod kepada satu kuasa
sistem hidraulik.
fig 1. master silinder
Jenis-jenis Master Cylinder (Silinder Induk
)
Dalam sistem brek jenis hidraulik ada 2 jenis master cylinder yang biasanya
digunakan
pada kenderaan iaitu
:
1.Single piston
:
Juga
dikenali sebagai
‘Locked
heed master cylinder
’
. Kenderaan yang
menggunakan
jenis ini ialah seperti Austin Mini 850
.
fig 2. Locked heed master cylinder
2.Double piston :
J
uga dikenali sebagai
‘Tandem Master Cylinder’
.Kebanyakannya dipasang pada kenderaan sekarang yang mempunyai kelajuan yang tinggi.Contoh kereta jenis Peogeot 504,kenderaan-kenderaan zaman sekarang.(lihat contoh fig.1 dan fig 3)
fig 3 Tandem master silinder
No comments:
Post a Comment
Home
Subscribe to:
Posts (Atom)
No comments:
Post a Comment